Porady rehabilitacyjne

Ostroga piętowa - Porady Rehabilitacyjne

Aby z sukcesem pozbyć się ostrogi piętowej należy sobie zadać pytanie: Jaki jest mechanizm jej powstania? Należy zastosować leczenie likwidujące przyczynę jej powstania, a nie tylko likwidować ból, który jest sygnałem informującym nas, że dzieje się coś złego.


Na początek krótkie przybliżenie anatomii [ryc.1]. Na tylnej części kości piętowej przymocowuje się ścięgno mięśnia trójgłowego łydki – ścięgno Achillesa. Na guzowatości kości piętowej natomiast ma swój początek rozcięgno podeszwowe, które rozdziela się na 5 pasm, biegnących aż do podstawy paliczków bliższych kolejnych palców stopy.  [1]

Rozcięgno podeszwowe jest kluczową strukturą podczas walki z ostrogą piętową. Stanowi ono bowiem podporę dla łuku podłużnego stopy, dzięki któremu siła nacisku podczas chodu czy biegu na podłoże jest równomiernie rozkładana i amortyzowana.
Mechanizm powstawania ostrogi piętowej oparty jest o układ mięśniowo–powięziowy. Ludzkie ciało otaczają taśmy mięśniowo–powięziowe, jedną z nich jest taśma powierzchowna tylna, która biegnie od czepca ścięgnistego na głowie poprzez mięśnie w odcinku szyjnym, piersiowym, lędźwiowym, tylne powierzchnie nóg aż do czubków palców stóp. Przeciążenia w jednym miejscu taśmy mogą dawać efekty bólowe w innym miejscu.
 
Podczas ruchu stopy udział bierze współpraca mięśnia trójgłowego łydki i rozcięgna podeszwowego, natomiast miejscem osi obrotu jest kość piętowa. Podczas obciążenia dochodzi do największych naprężeń i napięć wszystkich struktur, które są przyczepione do kości piętowej. Przy prawidłowym ustawieniu struktury te wytrzymują obciążenia. Natomiast przy jakiejkolwiek nieprawidłowości w ustawieniu pięty rozcięgno podeszwowe pracuje w bardzo niekorzystnych warunkach i dochodzi do silnych przeciążeń w okolicy przyczepu na guzie piętowym. Poprzez nakładające się mikrourazy, powstaje stan zapalny. W kolejnym etapie mają miejsce procesy odkładania wapnia, które na zdjęciu rtg widać w postaci ostrogi.  Wtórnie tworzy się przykurcz mięśnia brzuchatego łydki.[2]


Pojawienie się ostrogi piętowej najczęściej dotyczy:
  • kobiet z nadwagą, po menopauzie
  • osób pracujących w zawodach wymagających długotrwałego stania
  • osób starszych, z różnymi deformacjami stopy lub ze zmianami zwyrodnieniowymi
  • sportowców po przeciążeniu rozcięgna podeszwowego
 
Leczenie ostrogi piętowej polega przede wszystkim na:
  • zwiększeniu ruchomości stawu skokowego i stopy;
  • skorygowaniu złego ustawienia oraz poprawie biomechaniki pracy stopy;
  • rozluźnieniu mięśni łydki oraz całej taśmy tylnej;
  • poprawie koordynacji mięśniowej;
  • pracy nad mięśniami stabilizującymi łuki stopy;
  • działaniu przeciwbólowym oraz przeciwzapalnym.
Do osiągnięcia pozytywnych efektów stosowane są techniki terapii mięśniowo – powięziowej, pracy manualnej, mobilizowanie stawów. Trzeba działać kompleksowo. Terapię można wspomóc fizykoterapią: laserem, ultradźwiękami czy falą uderzeniową.
Ćwiczenia, które zalecane są do wykonywania w domu, jako uzupełnienie terapii:
  1. Rozciąganie rozcięgna podeszwowego – w pozycji siadu prostego należy przy pomocy własnych rąk rozciągać rozcięgno poprzez zgięcie grzbietowe stopy i palców przy wyprostowanym kolanie. Gdy jest z tym problem można pomóc sobie taśmą bądź paskiem.
  2. Automasaż przy pomocy rollera (bądź piłeczki) od podeszwy stopy do poprzez tylną część podudzia i uda – siadamy na podłodze, opieramy stopę na rollerze. Poprzez masaż rozluźniamy stopę, następnie podudzie oraz udo.
  3. Rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki – stajemy naprzeciwko ściany, opierając się o nią rękami. Niebolesną nogę przesuwamy do przodu i lekko uginamy w kolanie, bolesną wyprostowaną w kolanie przesuwamy lekko w tył. Należy pilnować aby obie stopy były ułożone równolegle, a noga z tyłu miała dociśniętą piętę. Następnie uginamy nogę z przodu, przy wyprostowanym tułowiu, do momentu aż poczujemy ciągnięcie łydki. Trzymać tą pozycję na początku kilka sekund. Gdy przestanie ciągnąć pogłębić zgięcie.      
Oto kilka cennych uwag, które należy zastosować podczas ćwiczeń:
  1. Najlepiej wykonywać te ćwiczenia rano, ponieważ w nocy w trakcie odpoczynku rozcięgno podeszwowe się kurczy i staje się mniej elastyczne. Szybkie wstanie z łóżka często powoduje odczuwanie bólu.
  2. Podczas ćwiczeń należy odczuwać delikatne rozciąganie, nie ma to być silny ból.
  3. Czas trwania każdego ćwiczenia ok. 5 minut.
Pacjenci zazwyczaj do lekarza zgłaszają się zbyt późno, a przewlekły stan zapalny jest trudny do leczenia. Najlepiej zgłosić się do fizjoterapeuty gdy tylko pojawią się dolegliwości bólowe.
 

BEZPŁATNA KONSULTACJA! WYSTARCZY UMÓWIĆ SIĘ NA WIZYTĘ!

indywidualna rehabilitacja katowice tysiaclecie janow ligota

Gabinety w placówkach EPIONE:

EPIONE - Katowice - Ligota
ul. Piotrowicka 68,40-723 Katowice
mgr Karolina Blajer
tel.: 796 509 502

EPIONE - Katowice - Janów
ul. Szopienicka 59, 40-431 Katowice
mgr Magdalena Urbanek
tel.: 502 550 169


BEZPŁATNA KONSULTACJA! WYSTARCZY UMÓWIĆ SIĘ NA WIZYTĘ!

rehabilitacja katowice tysiaclecie janow ligota


więcej informacji
Indywidualna Rehabilitacja EPIONE




Opracowała mgr Magdalena Urbanek
Ryc.
  1. http://podologiaortopedyczna.pl/pronacja-i-supinacja-czym-tak-naprawde-sa-w-trakcie-chodu/
  2. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Calc_spur.jpg
 
wróć do aktualności